1. Prvé
pokusy komunikácie zo strany dieťaťa nemôžu prichádzať vďaka slovám,
dokážu sa vyjadriť jedine neverbáne. Nedokážu slovami vyjadriť emócie
šťastia, ale vedia sa usmievať. Nedokážu slovami vyjadriť smútok či
zlosť, no dokážu plakať. Ak na úsmev odpovedáte, zatiaľ čo plač
odignorujete, tak to môže dieťa pochopiť ako škodlivé hlásenie že je
milované a chcené len vtedy, keď je šťasné a usmievavé.
2. Ak sú
pokusy dieťaťa komunikovať smútok či zlosť ignorované, nemôže sa naučiť,
ako tieto pocity vyjadriť slovami. Plač potrebuje vhodnú a pozitívnu
reakciu aby dieťa pochopilo, že všetky jeho pocity sú akceptované. Ak
jeho pocity nie sú prijímané a je ignorované či dokonca potrestané
pretože plače, dostáva sa k nemu správa, že smútok a hnev sú
neprijateľné bez ohľadu na to, ako ich vyjadruje. Staršie dieťa nedokáže
pochopiť, že smútok či hnev môže byť prijatý vďaka vhodným slovám,
dokáže komunikovať jedine spôsobmi, ktoré mal možnosť spoznať
(ignorácia, krik, hnev...?). Každé dieťa robí to najlepšie čo môže v
danej situácii podľa svojho veku a skúseností. Je nespravodlivé trestať
ho za to, že neurobil viac než dokáže.
3. Dieťa, ktoré dostalo správu
že jeho rodičia reagujú len keď je dobré sa naučí svoje "zlé" správanie
a "zlé" pocity skrývať druhým ako aj sám sebe. Je pravdepodobné že ako
dospelé bude potláčať zlé pocity a nebude schopné komunikovať celú škálu
ľudkých emócií. Mnoho dospelých má v skutočnosti problém vyjadriť hnev,
smútok alebo iné "zlé" pocity vhodným spôsobom.
4. Hnev, ktorý
nemožno vyjadriť v rannom detstve sa neodstraňuje jednoducho. Neustále
sa potlačuje v priebehu rokov až do chvíle keď je už dieťa dosť staré na
to, aby sa nebálo fyzického trestu. Keď nakoniec tento hnev praskne
môžu byť rodičia zmätení a šokovaní, pretože pravdepodobne zabudli na
tisíce okamihov frustrácií ktoré naplnili tento obal v priebehu rokov.
Psychologický princíp, že "frustrácia vedie k agresii" je
najviditeľnejší v poslednom povstaní teenagera. Rodičia by preto mali
pochopiť aký frustrujúci je pre dieťa pocit neviditeľnosti, keď sú jeho
pokusy vyjadriť svoje potreby ignorované či potrestané.
5. Všetci sa
rodíme s tým, že každá emócia ktorú máme je legitímna. Postupne túto
vieru strácame ak len naša "dobrá" časť vyvoláva pozitívnu spätnú väzbu.
To je tragédia, pretože len vtedy, keď dokážeme plne akceptovať seba a
druhých aj napriek chybám, môžeme mať naozaj láskyplné vzťahy.
6.
Rodičia, ktorí si kladú otázku či reagovať alebo nie na plač by sa mali
zamyslieť nad tým, čo by chceli oni v podobnej situácii. Niektorí rodičia
považujú za správne ignorovať plač svojho dieťaťa a pritom sa intenzívne
dokážu hnevať keď ich parner ignoruje zatiaľ čo oni sa pokúšajú
nadviazať rozhovor. Mnoho ľudí si v našej spoločnosti totiž myslí, že
človek musí mať určitý vek na to, aby mal právo byť vypočutý. Aký vek by
to ale mal byť? Dojčatá a deti nie sú menej človekom len preto, že sú
malé a bezmocné. V skutočnosti, čím viac je niekto bezmocný, tým viac si
zaslúži náš súcit, starostlivosť a podporu.
7. Ak vedieme dieťa
príkladom, že bezbranní ľudia si zaslúžia byť ignorovaní riskujeme, že
stratia súcit pre druhých, súcit, s ktorým sme sa všetci narodili. Ak ich ako
bezmocné deti ignorujeme, začnú veriť, že je to správna reakcia na tých,
ktorý sú slabší než oni sami, na "zákon silnejšieho". Strata súcitu je
tá najväčšia tragédia, aká sa dieťaťu môže prihodiť.
8. Keď sa
dieťa od svojich rodičov naučí, že je správne ignorovať plač dieťaťa,
bude tak prirodzene zaobchádzať aj so svojimi deťmi ak sa k nemu
nedostane nejaký zásah od ostatných. Nedostatočné rodičovstvo je niečo,
čo sa dedí z generácie na generáciu až pokiaľ sa nezmenia okolnosti
tohoto vzoru. Bolo by oveľa jednoduchšie pre rodičov, aby sa naučili už v
detstve, ako zaobchádzať so svojimi deťmi. Možno, že sa začarovaný kruh
nedostatočného rodičovstva môže začať meniť, ak už väčšina divákov
prestane slepo obchádzať okolo histericky plačúceho dieťaťa a zastaví sa
mu na pomoc. Môže to byť práve tento moment kedy sa k dieťaťu dostane
správa, že jeho pocity sú legitímne a dôležité a na ktorú bude neskôr
spomínať, keď samo bude mať vlastné dieťa.
9. Plač je signál
poskytovaný prírodou, ktorý je určený rušiť rodičov, aby mohli vyhovieť
potrebám dieťaťa. Ignorovať jeho plač je ako ignorovať varovanie
požiarneho poplachu, pretože je nám neprijemný. Signál je navrhnutý tak,
aby rušil a mohli sme venovať pozornosť dôležitej situácií. Len hluchý
človek by ignoroval požiarny poplach, no napriek tomu sú mnohí rodičia
hluchí ak sa jedná o plač ich dieťaťa. Príroda by nikdy nepridelila
deťom takýto signál ak by to bolo zbytočné.
10. Rodičia, ktorí
reagujú len na "dobré" správanie svojho dieťaťa si možno nahovárajú, že
takto svoje dieťa vychovajú "lepšie". Napriek tomu oni sami spolupracujú
radšej s ľuďmi, ktorí s nimi zaobchádzajú milo. Je to akoby deti boli
vnímané ako iný druh, ktorý funguje podľa iných princípov správania sa.
Je to absurdné, bolo by nemožné odhadnúť kedy nastáva tá chvíľa keď
dieťa začína fungovať podľa princípu "dospelých". Pravda je oveľa
jednoduchšia: deti sú ľudské tvory, ktoré sa chovajú podľa tých istých
princípov ako ostatné ľudské tvory. Tak ako aj my ostatní, reagujú oveľa
lepšie na milosť, trpezlivosť a pochopenie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára