Ako na detskú nespavosť podľa Dr. Estivilla

Počúvam stále častejšie odporúčania prečítať si knihu "Čo robiť, ak vaše dieťa nespí" od Dr. Edouarda Estivilla. Ľudia ju popisujú ako zázračný spôsob, ktorý do troch dní dokáže "naučiť" vaše dieťa prespať celú noc. Kniha, ktorú som si prečítala, pretože som ju dostala. Počas skoro celého čítania som bola naštvaná a považujem ju nielen za zbytočnú, ale dokonca potenciálne nebezpečnú.  

Navrhovaná metóda je okrem iného presná kópia metódy známeho pediatra Richarda Ferbera, riaditeľa Centra detských porúch spánku v Bostone a môže byť stručne popísaná následovne:

- Pripraviť dieťa na spánok zavedením rutiny, ktorú budete opakovať každý večer (horúci kúpeľ, pyžamo, prečítanie rozprávky...)- Položiť dieťa do postieľky a následne odísť z izby 
- Ak dieťa začne plakať, nechajte ho plakať a chodťe k nemu pravidelne po istých intervaloch, ktoré postupne zvyšujte (napr. najprv k nemu choďte po 3 minútach, potom po 5., potom po 10, a tak ďalej)- Keď vojdete do jeho izby, musíte dieťa ukľudniť bez toho aby ste sa ho dotýkali. V prípade že sa dieťa pozvracialo, čo je celkom bežné, pekne všetko vyčistite, povedzte mu, že je to v poriadku, stále bez toho aby ste sa ho dotkli, a opustite miestnosť. V tejto chvíli, podľa Dr. Estivilla, dieťa pochopí, že plače zbytočne a zaspí. Neviem ako vy, ale ja mám husiu kožu už len pri pomyslení na túto metódu. Moje dieťa plače, kričí od zúfalstva a dokonca aj zvracia, a ja si kľudne čítam v druhej izbe a vrátim sa k nemu až po 5 alebo 10 minutách? Má Estivill poňatie o tom, ako dlho trvá 5 minút? A keď som sa konečne k nemu vrátila, mám ho ignorovať a povedať mu: "Môj milý, aj keď si zúfalý, je mi to jedno, a vraciam sa do mojej izby." 

Takto si mám vybudovať vzťah vzájomnej dôvery? Existuje mnoho rodičov, ktorí nedokázali čeliť tomuto stresu a opustiť plačúce dieťa (nehovoriac o strese dieťaťa!) a podľahli, dokonca s pocitom viny za to, že nie sú dobrí rodičia.Samozrejme, dôležitú úlohu hraje aj temperament dieťaťa a nepochybujem o tom, že táto metóda môže v istých prípadoch fungovať, keď má dieťa napríklad pokojnú povahu. Takisto existuje veľa rodičov, ktorí prísahali, že táto metóda vyriešila ich problémy, a že to nebolo tak ťažké, ako sa zdá.  

Existujú ale vedecké poznatky ktoré poukazujú, že účinnosť metódy Ferber alebo Estivill je len dočasná (ak zafunguje) a že problémy sa vrátia po niekoľkých mesiacoch. Rôzne Pediatrické združenia, vrátane austrálskej asociácie pre psychické zdravie dieťaťa (AAIMH), túto teóriu silno kritizujú a v niektorých prípadoch ju považujú za vyložene nebezpečnú.
Ak máte ešte stále pochybnosti, či skúsiť metódu Estivill a či nie, pozrite sa na následujúce video (v prvom videu máme tú česť vidieť samotného Dr. Estivilla: 






(ref. č. 2)

Žiadne komentáre: